De 5 grootste foodtrends volgens de Rabobank

De manier waarop wij eten en drinken verandert met de dag. Daarbij verandert ook de voedselketen. De Rabobank bracht de 5 grootste trends in kaart in de wereld van food.

Duidelijkheid over herkomst

Consumenten willen steeds meer weten over het voedsel dat zij consumeren. Daarbij willen zij ook steeds vaker weten waar hun voedsel vandaan komt. Door wie en hoe is het geproduceerd? Hoe zijn de ingrediënten verwerkt? Hoe is het transport geregeld? Het is voor voedingsmiddelenproducenten dan ook steeds belangrijker om openheid en transparantie te bieden over de herkomst van hun producten.

Per 1 april 2020 treedt in Europa een nieuwe Uitvoeringsverordening (EU)2018/775 in werking (zie NVB nieuwsbericht herkomstetikettering). In het Actieplan Etikettering, opgesteld door minister Bruins, is ook de Europese discussie over vrijwillige herkomstetikettering opgenomen.

Gezond, gezonder, gezondst

Volgens de Rabobank worden consumenten zich steeds bewuster van de impact die voeding heeft op de gezondheid. Er is steeds meer vraag naar producten met minder suiker, voedingsmiddelen met een lager zoutgehalte en minder bewerkte producten. Voedingsmiddelenproducenten proberen hun producten te herformuleren om zo gezondere producten te leveren.

Zo eten ook steeds meer consumenten bewust minder vlees. Voor die consumenten komt er een steeds groter aanbod van vleesvervangers. Aan de ene kant staan vleesvervangers in een positief daglicht, omdat het de consumptie van vlees verminderd. Aan de andere kant worden vleesvervangers ook aangevallen omdat ze erg veel bewerking behoeven en hoge gehaltes aan zout bevatten. Velen vragen zich af of vleesvervangers wel zo gezond zijn.

Maximalisatie van gemak

Gemak is volgens de Rabobank voor steeds meer consumenten een eis als het gaat om voeding en voedingsmiddelen. Consumenten gaan steeds minder zelf koken en op steeds meer plekken onderweg eten. Voedingsmiddelen moeten dus snel te consumeren zijn en gemakkelijk bruikbaar zijn.

Daarbij nemen kant-en-klare producten en makkelijk te gebruiken voorbereide voedingsmiddelen toe in populariteit. Verpakketten en gesneden groenten zijn in 2019 met 40% behoorlijk gestegen in populariteit, blijkt uit een eerdere analyse van GroentenFruit Huis.

Hybride consument

Consumenten willen steeds meer persoonlijke beleving, aldus de Rabobank. Een unieke beleving die niemand anders heeft wordt steeds populairder. En consumenten zijn ook steeds meer bereid om daarvoor te betalen. De consument is steeds meer bereid om meer te betalen voor biologische producten.

Daarentegen doen consumenten de standaard boodschappen, die altijd nodig zijn, vaker bij een discounter. Het contrast wordt dus groter, daar consumenten standaard benodigdheden zo goedkoop mogelijk inkopen, maar juist meer betalen voor bijzondere producten en ervaringen. Consumenten associëren hoge prijzen met hoge kwaliteit waardoor ze bereid zijn meer te betalen voor specifieke producten.

Verduurzaming

Steeds meer consumenten letten op duurzaamheid bij de consumptie van voedsel. Hun voedsel moet op een duurzame wijze geproduceerd zijn met zo min mogelijk impact op het milieu en het klimaat. Ook dierenwelzijn is voor steeds meer consumenten een belangrijke doorslaggevende factor voor het wel of niet consumeren van een product.

Het eten van minder vlees is ook een trend die bij veel consumenten voortkomt uit duurzaamheidsoverwegingen. Het aanbod vleesvervangers neemt toe en de vleesconsumptie in Nederland neemt af. De populariteit van vleesvervangers blijft toenemen. De vraag is nu of dit zal blijven stijgen, zal stagneren of weer zal dalen.

Bron: VMT en Rabobank