Werven en behouden van de nieuwe generatie bakkerij medewerkers!
Om te achterhalen wat de nieuwe generatie medewerkers drijft, is Bakbekwaam, in samenwerking met Stichting Bakkracht, de campagne Nieuwe generatie gestart. Daarvoor interviewde Bakbekwaam jonge mensen in de industriële en ambachtelijke bakkerij. We vroegen aan verschillende jongeren waarom zij in de bakkerij werken, wat ze boeit, wat ze mooi vinden aan hun vak en wat ze belangrijk vinden. Zo hoor je als werkgever dus precies hoe je je medewerkers behoudt!
Deze campagne is geheel gericht op wat onze jonge ambassadeurs hierover te vertellen hebben. De video’s zijn werkelijk waar om zo blij van te worden. Bekijk ze via bakbekwaam – YouTube en geniet.

Uit de interviews kwam naar voren dat jonge mensen het heel interessant vinden om hun eigen creativiteit in hun werk te leggen: om te kunnen experimenteren met smaken en hoe je een product eruit wilt laten zien. Ook vinden ze het leuk om deel te nemen aan wedstrijden, zowel voor de waardering als om te kunnen groeien in hun vak. “Hoe vaker dat je het doet, hoe beter je erin wordt. Dat is het leuke aan het vak”, zegt bijvoorbeeld Willem van der Ven daarover. Hij geeft ook aan dat de theorie heel belangrijk is om echt goed te worden. Jelle Lichtenberg, die werkt bij de industriële bakkerij Wiltink geeft aan: “we werken in ploegendienst echt als team om al het mooie brood van die dag te maken. Je werkt zelfstandig en de techniek gecombineerd met het bakkersvak is echt top.” Uit de interviews bleek ook dat veilig en gezond werken belangrijk is voor de nieuwe generatie. Daarom besteedt Bakbekwaam daaraan de komende tijd ook veel aandacht.
De instroom van nieuwe medewerkers is noodzakelijk om als bakkersbedrijf en bakkerijbranche toekomst te hebben én te houden. De komende 15 jaar gaan namelijk zo’n 11.000 medewerkers in de branche met pensioen. Zij worden deels opgevolgd door nieuwe medewerkers die als zijinstromers de branche binnenkomen. Het grootste deel van de nieuwe medewerkers zal echter bestaan uit jongeren.
Het werven en behouden van jongeren binnen de industriële en ambachtelijke bakkerijen is dus van groot belang. Hoe je dat als werkgever en branche doet, is afhankelijk van de behoefte van deze jonge medewerkers en van de mogelijkheid bij bakkerijen om op deze behoefte in te spelen.
Carla Zwierstra
Carla.zwierstra@bakkracht.nl