Bakkerijbranche start broodoffensief

Na eerdere negatieve en verwarrende mediaberichten over brood lijkt het tij sinds begin dit jaar te keren. Voor het Nederlands Bakkerij Centrum een goed moment om, in opdracht van Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij, met een breed broodoffensief te komen onder de noemer: Brood. Wat zit daarin?

Bakkerijbranche start broodoffensief

Het doel is om van broodtwijfelaars weer broodfans te maken door op allerlei manieren het eerlijke verhaal over brood te vertellen. En vooral: te laten vertellen.

Hoogopgeleide vrouwen

Het zijn vooral hoogopgeleide vrouwen in de leeftijd van 20 tot 45 jaar die gevoelig zijn voor de negatieve en tegenstrijdige informatie over brood. Deze groep, zo’n 20 procent van de Nederlandse bevolking, is het laatste jaar minder brood gaan eten of overweegt dit. Gedegen panelonderzoek heeft uitgewezen hoe die houding te veranderen is. Er blijkt namelijk een diepe behoefte te zijn aan transparante, eerlijke, onafhankelijke en duidelijke informatie over brood.

Broodambassadeurs

Om die onafhankelijkheid te laten zien, spelen in de campagne allerlei broodambassadeurs een hoofdrol: broodexperts, wetenschappers, voedingsdeskundigen, diëtisten en foodbloggers bijvoorbeeld. De campagnetitel ‘Brood. Wat zit daarin?’ is een bij de tijd passende update van de eerdere succesvolle slogan ‘Brood, daar zit wat in’. De campagne zal online en offline breed zichtbaar zijn, met als centrale plaats de campagnesite: www.broodwatzitdaarin.nl.

Mini-documentaires

Op die sites zijn gedurende het jaar onder andere een viertal mini-documentaires te zien over broodsoorten, energie, ingrediënten en over de veelzijdigheid van brood. De eerste aflevering staat inmiddels online en krijgt bekendheid door onder meer radiospots, met trailers en banners op veelbezochte sites en aandacht in veelgelezen foodblogs.

Antwoordvideo’s en app

In een serie video’s beantwoorden experts veelgestelde vragen en scheiden ze de fabels van de feiten over brood. Ook deze video’s zijn overal online te vinden en krijgen aandacht via social media als Facebook. Door de inzet van Google Adwords bereikt de campagne ook iedereen die via zijn zoekmachine een vraag over brood stelt. Het broodoffensief loopt zeker tot het einde van 2015.

Bron: Bakkerswereld 1 juni 2015