Broodcampagne update – PR en social activiteiten

Na de Week van het Brood in januari is er – weliswaar minder zichtbaar, maar gestaag – verder gewerkt aan de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Het NVB Bestuur heeft voortzetting van de campagne voor 2024 toegezegd. Andere branchepartijen sluiten zich hopelijk daarbij aan. Nu de EU co-financiering is gestopt per december is het zaak extra goed te kijken hoe we de campagnematerialen en budgetten effectief kunnen inzetten. NBC, die de campagne uitvoert, werkt momenteel een PR-moment en social campagnes uit.

We zijn als bakkerij nog lang niet uitverteld!

Voortzetting campagne

“Na twee jaar co-financiering van de EU moeten we nu op eigen benen verder”, zo zegt Wim Kannegieter vanuit NVB. “Dat betekent dat we het de komende tijd met een lager budget moeten doen omdat  de campagne nu enkel door de broodsector zelf wordt gefinancierd. Wij zijn er echter van overtuigd dat voortzetting van de campagne met de ontwikkelde materialen nodig is en helpt om impact te blijven maken. We hopen dat andere Nederlandse branchepartijen ook instemmen.

Glansrol voor eiwit en volkoren

Brood als eiwitbron blijft een belangrijk thema. Eiwitten biedt kansen voor brood, om meerdere redenen. Vanuit de trend van de eiwitshakes, vanuit de Nationale Eiwit Strategie, alsook vanuit de verschuiving naar meer plantaardig eten. Het ‘Sterke Verhaal’ en de ‘Eiwitvergelijkingen’ uit de campagne gaan een grote rol spelen om brood als bron van eiwitten in beeld te brengen. Ook volkoren blijft in de communicatie prominent aanwezig, inmiddels de meest gegeten broodsoort.

PR en social campagnes

“We weten dat de campagnevideo’s in de smaak vallen bij mensen en beklijven”, vertelt Jenneke van Elderen van NBC. “Ze blijven stuk voor stuk mooi om te zien, dus deze gaan we ook zeker opnieuw inzetten in social campagnes dit jaar”.

Aanvullend daarop komen een tweetal PR-momenten. Het eerste PR-moment wordt momenteel uitgewerkt en is bedoeld om eiwitten en brood sterker aan elkaar te verbinden. Hoe precies kunnen we nog niet zeggen, maar sport en lifestyle komen er in terug. Op korte termijn verwachten we een update te kunnen geven in de NVB nieuwsbrief.

Brood.net

Verder vormt Brood.net als informatieplatform de backbone in de communicatie, het ‘wikipedia’ waar mensen met al hun vragen over brood terecht kunnen. Door continue updates en uitbreidingen van deze informatie, zorgen we dat de informatie relevant blijft en zijn goede positie in de zoekmachines behoudt.