De omzet binnen de detailhandel stijgt in 2016 met twee procent. Daarmee laat de branche het dal stapje voor stapje achter zich, zo stelt ING in een vooruitblik op het nieuwe jaar.
De omzet van non-foodretailers over 2015 komt naar verwachting anderhalf procent hoger uit dan in 2014. Door de economische groei en de toenemende koopkracht zet de groei in het komende jaar door met twee procent, verwacht de bank. Hoewel de omzet stijgt, zijn de dalende prijzen een punt van zorg. Daardoor blijven de marges onder druk staan en voorziet ING een consolidatie in verschillende non-foodsegmenten.
Voor foodretailers verwacht de bank in 2016 een gematigde omzetontwikkeling. Gedurende de economische crisis waren foodretailers en met name supermarkten een stabiele factor. Zo is in 2015 sprake van een omzetgroei van anderhalf procent. Juist door de stabiliteit profiteren supermarkten nu beperkt van de toenemende consumentenuitgaven. Zo plukken restaurants op het moment veel meer de vruchten van de aantrekkende economie dan supers. De omzetgroei van supermarkten is volgend jaar naar verwachting twee procent.
Hoewel zowel foodretailers als non-foodretailers in 2016 hun omzet zien stijgen, wordt sneller groeien lastig. Consumenten kijken namelijk nog steeds kritisch naar hun uitgaven. Daar komt bij dat er een trend gaande is naar steeds bewuster en meer verantwoord consumeren, aldus sectormanager Dirk Mulder. “Bezit lijkt minder belangrijk. Voor non-foodproducten zijn het delen van goederen of de aanschaf van tweedehands producten interessante alternatieven.”
Bron: RetailNews