Oproep correct afmelden in SIM door supermarkten

NVB heeft onder kwaliteitsmedewerkers een oproep verspreid over het correct afmelden van niet-actieve producten in SIM ten behoeve van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV). De notitie is bedoeld om te delen met klanten, in het geval zij gebruik maken van SIM (o.a. JUMBO en Superunie). Eerder bleek dat de levensmiddelendatabank (LEDA), die gebruikt wordt als uitgangspunt voor de NAPV, niet volledig actueel was doordat producten niet correct afgemeld worden in GS1. Hier is via verschillende kanalen aandacht aan besteed, waarmee de situatie voor GS1-data naar verwachting zal verbeteren.  

Bakkerijproducten staan echter met name in SIM en PS in Food Service, waarvoor hetzelfde principe geldt. Afmelden van producten in PS in Food Service kunnen bakkerijen – net als in GS1 – zelf verzorgen. Dit is echter niet het geval voor SIM, aangezien dit in het systeem van de klant moet gebeuren. Het is in ieders belang dat de basis voor de NAPV zo actueel mogelijk is, dus graag verzoeken we jullie om deze notitie te delen met jullie klant (indien relevant).

Edith van Peij
kennis@nedverbak.nl