In de laatste weken van augustus 2021 zijn Nederlanders geïnspireerd om thuis minder voedsel te verspillen. Via dagelijkse nieuwsbrieven, sociale mediakanalen en de website zijn een week lang tips en inspiratie om thuis minder te verspillen gedeeld. Meedoen met de week is op meerdere manieren mooi, want minder verspillen voelt goed en levert winst op voor het milieu én je portemonnee. De week wordt zichtbaar gemaakt op TV en online. Verspillingsvrije Helden en de producten waar thuis de meeste winst op valt te behalen spelen de hoofdrol. En inmiddels doen meer dan 100 partijen mee aan de week met een diversiteit aan activiteiten. Hieronder vind je het laatste nieuws over de week.
De campagne
Medio Augustus is de tv- en online campagne over brood verspilling voorkomen en bijbehorend handelingsperspectief gestart. Plus een tag -on die verwijst naar de Verspillingsvrije week. Deze campagne loopt van week 34 tot en met week 36. Brood krijgt extra aandacht aangezien dit door consumenten het meest verspilde product is.
Op www.verspillingsvrij.nl/materialen vind je alle middelen en achtergrondinformatie van de week. Hier zijn nieuwe materialen aan toegevoegd, zoals social media posts. Er zijn ook specifieke brood-materialen ontwikkeld (een poster, flyer en sticker voor op brood), mocht je hier gebruik van willen maken laat het ons dan er mail weten.
#verspillingsvrij stempel
Door gebruik te maken van #verspillingsvrij en de stempel van de week kan je laten zien dat jouw activiteiten aansluiten bij de week. Zo laten we de verspillingsvrije beweging zien en maken we meer impact!
Feestelijke opening
Op dinsdag 7 september starten we de Verspillingsvrije Week met een feestelijke online opening van 9:15-9:45. Meld je hier alvast aan: Aanmelden Online Impactsessie – Samen Tegen Voedselverspilling
Deelnemende bakkerijen
Bakkers en supermarkten doen enthousiast mee aan deze campagne. Dat betreft de volgende bakkerijen:
- Bakkerij Schat
- Braas brood en banket
- Bakkerij Faber
- Bakkerij Visser
- Bakkerij Wiltink
- Bakkerij Bacu
- Goedhart Nieuw Amsterdam
- Goedhart Terneuzen
- Bake Five
- Bakkerij Bouman
- Bakkerij Fuite
In totaal worden meer dan 3 miljoen broden bestickerd. Ontzettend mooi dat verschillende bakkerijen die lid van de NVB zijn hieraan meedoen! Zo bieden we naast de TV-commercial ook een nudge in de keuken, wat de kans op gedragsverandering sterk vergroot.
Niels Dijkman
Stichting Samen tegen Voedselverspilling