Strategische Visie Bakkerijketen 2040

2040 lijkt nog ver weg. Maar het wordt een tijd waarin veel op ons afkomt. Frank Janssen, directeur a.i. van het NBC: “We zullen tegen grenzen aanlopen qua milieu-impact, klimaat, energie en arbeid. Om de uitdagingen het hoofd te bieden heeft NBC een strategische visie uitgewerkt en die de afgelopen maanden besproken met diverse partijen uit de bakkerijketen. De visie wordt gesteund door die diverse partijen. Van akkerbouw, collecteurs, molenaars en machinebouwers tot aan bakkerij. Het is nu tijd om de volgende stap te zetten.”

Klimaat, energie, grondstoffen, gezondheid, arbeidsmarkt. De uitdagingen van de 21e eeuw dwingen de bakkerijsector om verder te kijken dan enkel de bakkerij. We staan voor de uitdaging om gezondheid, duurzaamheid en eerlijkheid in ons voedselsysteem te vergroten. Daarom is het noodzakelijk samen te werken met de gehele keten. “We kunnen nu nog zelf bepalen hoe ons traject naar 2040 toe gaat lopen. Die routekaart moet je wel met alle schakels maken.”

Gezondheid, duurzaamheid, transparantie

Een visie die bedoeld is om de bakkerijketen sterker te maken, volumes te verhogen en het imago van bakkerijproducten goed te houden of zelfs verder te verbeteren. De Sustainable Development Goals zijn gebruikt als leidraad voor gezonde een duurzame ontwikkelingen. Daaruit zijn Gezondheid, duurzaamheid en transparantie als de 3 belangrijkste pijlers voor de productkant ontstaan. Aangevuld met de pijler ‘mens’, oftewel de werknemer als fundament.

Positief vertrekpunt

Wat NBC wil meegeven met deze strategische visie: Besef dat ons vertrekpunt als bakkerij positief is. Consumenten hebben een heel positief beeld van bakkerijproducten, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door NBC. Consumenten zien brood als lekker, voedzaam en betaalbaar pakketje voedingsstoffen, een essentieel en eenvoudig product. Dat vertrouwen hebben zij ook in andere bakkerijproducten.

Aanpak

De ‘Strategische Visie 2040 Bakkerijketen’ is het startpunt om gezamelijk de routekaart tot aan 2040 concreet in te vullen. NBC is initiator, het eigenaarschap ligt bij de ketenpartijen. Dit najaar worden denktanks gevormd met vertegenwoordigers uit de hele keten, van akkerbouwers tot en met bakkerijen groot en klein, die de aanpak op de korte en langere termijn uitwerken.

Betrokken partijen

De Strategische Visie 2040 Bakkerijketen is op initiatief van het Nederlands Bakkerij Centrum opgezet met medewerking van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Beko coöperatie, Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA), BO Akkerbouw, Het Comité van Graanhandelaren, Federatie Nederlandse Bakkerij Sector (FNBS) en de Nederlandse Bakkerij Techniek (NBT). De Strategische Visie is verder getoetst bij de Ministeries van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, diverse Ngo’s en diverse wetenschappers.

Benieuwd?

Benieuwd naar de inhoud? 

>> Vraag de Strategische Visie 2040 Bakkerijketen op. Je ontvangt het visierapport (pdf) direct per mail.

Vragen? Neem contact op met Susanne Danes, projectmanager Marketing bij NBC via s.danes@nbc.nl