De arbeidsmarktkrapte maakt het vinden én binden van
geschikt personeel op dit moment tot uitdaging nummer één voor werkgevers. AWVN
zoekt de komende weken bedrijven op die kans zien om verder te kijken dan de
krapte, door hier creatieve oplossingen voor te verzinnen. Oplossingen die
andere werkgevers kunnen helpen in hun omgang met dit thema.
In
deze aflevering staat leren en ontwikkelen centraal: hoe krijgt u
gekwalificeerde mensen binnen, nu en in de toekomst? Met zijn eigen Academy
heeft Koninklijke Vezet daarop een inspirerend antwoord gevonden.
Koninklijke Vezet levert gemaksgroenten, salades, gesneden fruit en verse maaltijden en pizza’s aan Albert Heijn. Het bedrijf verwerkt dagelijks 1,5 miljoen kilo aan grondstoffen tot meer dan 250 verschillende dagverse producten.
Medewerkers van voedingsmiddelengigant Koninklijke Vezet uit het Noord-Hollandse Warmenhuizen kunnen sinds 2010 een opleiding volgen zonder dat ze daarvoor terug hoeven naar school. Het gaat precies andersom: de docent komt bij Vezet langs, één dag per week. Het bedrijf werkt hiervoor samen met een lokale mbo-school. De overige dagen zijn de deelnemers op de werkvloer te vinden, waar ze het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Na twee jaar wordt hun harde werken/leren beloond met een mbo-diploma.
Een mooie kans voor medewerkers die nooit eerder een diploma hebben gehaald, maar ook voor mensen die een stap willen maken in de organisatie, of voor arbeidsmigranten wier opleiding in Nederland niet wordt erkend. Op deze manier hebben al ruim 200 werknemers in het afgelopen decennium hun diploma in de wacht gesleept.
“Met onze eigen Academy kunnen we het onderwijs perfect toespitsen op onze organisatie,” vertelt HR-directeur Marit Besseling, die net een diploma-uitreiking van de Academy achter de rug heeft. “Alle opdrachten die de deelnemers krijgen, komen rechtstreeks van de werkvloer. We hebben nauw contact met de docenten, die onze organisatie goed kennen en precies weten hoe wij hier werken.”
Niet alleen Vezet heeft baat bij de interne opleiding, ook voor medewerkers werpt zij haar vruchten af. “Zo’n diploma maakt trots en geeft zelfvertrouwen. Het is een bewijs van je doorzettingsvermogen, want het is best zwaar om twee jaar te leren naast je werk. Maar je collega’s slepen je er doorheen, die weten hoe het is.”
“Onze mensen krijgen hiermee de kans zich verder te ontwikkelen en hun kennis van de voedingsmiddelenindustrie te verruimen. In deze sector hebben we met steeds verdergaande automatisering te maken; je moet je dan ook blijven ontwikkelen om bij te kunnen blijven.”
Dat Vezet zo de nadruk legt op de ontwikkeling van zijn medewerkers, is ook een goede manier om nieuwe mensen aan te trekken. “Die komen, als ze het goed doen, ook in aanmerking voor een opleiding. En we hebben gemerkt dat we uitzendkrachten die hier beginnen en het in zich hebben om verder te groeien, het beste zelf kunnen opleiden. Dan is de kans groter dat ze langer bij ons blijven.”
Maar vind die talenten eerst maar eens! Ondanks de eigen Academy heeft ook Vezet last van de krapte. “Het is op dit moment alle hens aan dek om nieuwe uitzendkrachten binnen te krijgen. Mensen vertrekken ook eerder, omdat ze genoeg keuze hebben in deze markt. Technische mensen vinden is al langere tijd een probleem, maar ook operators worden steeds schaarser. Voor die groep is het bijna noodzakelijk dat je de talenten uit je uitzendpool zelf verder opleidt.”
Bron: AWVN website