De Consumentenbond publiceerde op 27 september jl. haar resultaten uit het onderzoek hoe consumenten denken over voedselfraude en hoe het gesteld is met het voedselvertrouwen. Gedurende het onderzoek werden authenticiteitsmetingen uitgevoerd aan producten, zoals manukahoning, extra vergine olijfolie, oregano, kabeljouw en lamsvlees.
Uit dit onderzoek blijkt dat tweederde van de consumenten zich zorgen maakt over voedselfraude. Consumenten verwachten fraude het snelst bij producten als vlees, kip, kant- en klaarmaaltijden en vis. Productgroepen waarbij voedselfraude volgens consumenten het minst voorkomt, zijn ‘fruit, groente en aardappelen’, ‘melk en yoghurt’ en ‘brood en banket’.
Voedselfraude en –integriteit hangt sterk samen met het voedselvertrouwen van de consument. NVB vindt het dan ook van belang om broodsoorten eenduidig te definiëren, voor optimale transparantie richting de consument. Binnenkort ontvangt u de Position Paper inzake transparante definities en criteria van specifieke Nederlandse broodsoorten’, waarin de standpunten van NVB zijn opgenomen.
Nynke Leonards
kennis@nedverbak.nl